SÖZLÜ BİLDİRİLER    
         
 
 

S-7

ERDOĞAN M

 

AÇIK KALP AMELİYATI OLAN HASTALARIN BİLGİLENME GEREKSİNİMLERİNİN BELİRLENMESİ

BAŞKENT ÜNİVERSİTESİ

Bu çalışmada açık kalp ameliyatı olan hastaların bilgilenme gereksinimlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.

Yöntem:
Araştırma Başkent Üniversitesi Hastanelerinden Ankara, Adana ve Konya illerindeki hastanelerde yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini 15 Şubat - 1Temmuz 2011 ayları arasında belirtilen üç hastanede açık kalp ameliyatı olan; çalışmaya katılmayı kabul eden, görme ve işitme kaybı; konfüzyon, demans gibi anlama ve algılama problemleri olmayan ve Türkçe bilen hastalar oluşturmuştur. Bu özellikleri taşıyan 251 erişkin hastaya ulaşılabilmiştir. Ancak araştırma kapsamına soru formunu tam olarak doldurmayan 13 hasta alınmamış olup araştırmanın örneklemini 238 erişkin hasta oluşturmuştur. Çalışmanın verilerinin araştırmacı tarafından oluşturulan bir hasta tanıtım formu ve Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği ile toplanmıştır. Veriler SPSS 16.0 programına aktarılmış, tanımlayıcı (ortalama, yüzde) veri özelliklerine göre parametrik ve nonparametrik testler kullanılmıştır.

Bulgular:
Hastaların %48.7'sine kalp kapak ameliyatı, %45.8'ine koroner arter bypass greft (KABG) ve % 5.5'ine KABG+ kapak ameliyatı yapılmıştır. Hastaların HÖGÖ toplam madde puan ortalamasının 222±26.36 olduğu, alt ölçeklerden alınan puanların ortalamasının ise 21.28±2.65 ile 40.68±4.65 arasında değiştiği belirlenmiştir. Hastaların HÖGÖ alt ölçek puan ortalamaları arasında en yüksek olanları sırasıyla "tedavi ve komplikasyonlar", "yaşam kalitesi" ve "ilaçlar" alt ölçekleridir. En düşük puan ise "duruma ilişkin duygular" ve "toplum ve izlem" alt ölçeklerinden elde edilmiştir. Tüm alt ölçeklerden elde edilen puanlar ölçeğin likert yapısına göre "çok önemli" ile "son derece önemli" kategorileri arasında yer almaktadır. Bu durum toplam ve alt ölçekler için hastaların öğrenim gereksinimlerinin yüksek olduğunu göstermiştir. Hastaların HÖGÖ'den aldıkları puanların arasındaki fark hastanelere, gelir-gider durumlarına, mesleklerine, cerrahi türüne ve taburculuk eğitimi alma durumları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur.

Sonuç:
Bu sonuçlar dikkate alınarak mevcut taburculuk eğitim içeriklerinin tekrar gözden geçirilmesi ve eğitimin etkinliğinin artırılması için hasta özelliklerinin, gereksinimleri ve hastaya uygun eğitim yöntemleri dikkate alınarak taburculuk eğitiminin planlanması önerilmektedir.